Lääketieteen tutkimukselle säätiöiden tuki on elinehto

Tänään säätiöpäivänä Säätiöt ja rahastot ry on julkistanut tuoreen tutkimuksen lukuja, jotka osoittavat kuinka koronapandemiavuonna säätiöiöiden tuki taiteen ja tieteen tutkimukselle on kasvanut merkittävästi. Säätiörahoitus perustuu yksityisten tahojen lahjoituksiin ja säätiöiden toimintaa valvoo Patentti- ja rekisterihallitus.

Tuore tutkimus selvittää, että lääketieteellinen tutkimus on yhä enemmän säätiörahoituksen varassa, kun valtion rahoitus on pitkällä aikavälillä laskenut. Viime vuonna eniten säätiöiden rahoitusta saivat lääke- ja terveystieteet, yli 97 miljoonaa euroa. Summa kasvoi lähes 17 miljoonalla eurolla ja on tutkimuksen mukaan todella merkittävä, yli kolmannes alan kaikista tutkimusmenoista. Lähde Tuore selvitys: Säätiöiden tuki tieteelle ja taiteelle kasvoi 40 miljoonalla - Säätiöt ja rahastot (saatiotrahastot.fi)

Lue lisää säätiöiden toiminnasta yleensä ja taiteen ja tieteen tukemisesta Säätiöt ja rahastot ry:n juttuarkistosta. Varmistut siitä, että lahjoituksesi menee oikeaan kohteeseen.

Säätiöt ja tieteen tukemisen pitkäjänteisyys - Säätiöt ja rahastot (saatiotrahastot.fi)